Mikä on kilpailulisenssi?

Kilpailulisenssi on Suomen elektronisen urheilun liiton tunniste kansallisissa ja muissa liiton tukemissa kilpailuissa. Kilpailulisenssi tarkoittaa sitä, että turnauksen järjestäjä on sopinut liiton kanssa turnauksen järjestämisestä, käyttää liiton luomia turnaussääntöjä, liiton kouluttamia tuomareita sekä noudattaa liiton kilpailuohjesääntöä ja elektronisen urheilun eettistä ohjeistoa. Liitto puolestaan valvoo turnaustapahtuman järjestämistä ja pyrkii parantamaan tapahtuman laatua yhdessä järjestäjän kanssa.

Lisensoiduilla turnauksilla pyritään varmistamaan, että turnaukset ovat laadukkaasti sekä ammattimaisesti järjestettyjä ja turnauksissa noudatetaan liiton määrittämiä kilpailuvaatimuksia. Tällaisia turnauksia ovat esimerkiksi suomenmestaruus, eli eSM-turnaukset ja kansainvälisen elektronisen urheilun IESF:n turnauskarsinnat. Jatkossa pyritään järjestämään muitakin liiton lisensoimia turnauksia.

Mistä kilpailulisenssin saa?
Kilpailulisenssin voi ostaa täältä: https://www.suomisport.fi/. Kilpailulisenssin voi hankkia Suomen Olympiakomitean Suomisport-palvelusta ja se on henkilökohtainen. Kilpailulisenssiä ei tarvitse ostaa eri turnauksiin erikseen vaan samalla lisenssillä voit pelata kaikissa liiton sertifioimissa turnauksissa. Ohjeet kilpailulisenssin ostamiseen löytyvät tämän sivun lopusta.

Mitä kilpailulisenssi maksaa?
Kilpailulisenssi maksaa vuonna 2018 viisi euroa ja se on voimassa vuoden loppuun asti.

Mitä pelaaja kilpailulisenssistä hyötyy?

  • Osallistumisoikeus eSM-tason turnauksiin
  • Digitaalinen julkaisu toiminnasta, tapahtumista ja peleistä kolmesti vuodessa
  • Osallistumisoikeus muihin lisensoituihin turnauksiin (non-BYOC -turnaukset)
  • Pelaajan ja joukkueen kaikki tiedot ja tilastot samassa turnausjärjestelmässä
  • Laajennetut toiminnallisuudet turnausjärjestelmässä
  • Muut mahdolliset liiton ja/tai sen jäsenten tarjoamat edut

Miksi kilpailulisenssistä pitää maksaa?

  • Jokaisella liiton toimeenpanemaan kilpailuun osallistuvalla pelaajalla ja tuomarilla tulee olla voimassaoleva elektronisen urheilun (kilpapelaamiseen oikeuttava) lisenssi.
  • Ostamalla lisenssin tuet osallistumisoikeuden ja muiden hyötyjen lisäksi suomalaista elektronista urheilua ja sen kehittämistä.
  • Koska lisenssi on henkilökohtainen,  ja se ostetaan palvelusta, jossa lisenssejä hallinnoidaan, lisenssiä ei voi pitää maksuttomana.
  • Liiton ei ole mahdollista maksaa pelaajien lisenssejä ja niiden kuluja saamallaan tuella. Pelaajan on maksettava lajilisenssinsä itse. Tästä johtuen lisenssin hinta on alhainen.
  • Lisensseistä saadut tulot käytetään avoimesti elektronisen urheilun kentän kehittämiseen, turnausjärjestelmän tukemiseen ja laadukkaampaan turnaustoimintaan.

Miksi kilpailulisenssi on olemassa?
Kilpailulisenssin avulla liiton on mahdollista varmistaa, että turnaukset järjestetään laadukkaasti. Järjestäjän sitoutuessa lisenssin käyttöön liitto varmistuu siitä, että turnauksessa käytetään standardeja turnaussääntöjä sekä kilpailuohjesääntöä.

Turnausjärjestäjän sitoutuessa lisenssin käyttöön liitto lähettää koulutettuja tuomareita turnauksiin sekä kehittää sen jäsenille ja tapahtumanjärjestäjille suunnattua Xerberus-turnausjärjestelmää. Liitto vastaa osaltaan myös turnauksen markkinoinnista omissa kanavissaan.

Liitolle kilpailulisenssi tarkoittaa myös pelaajarekisteriä, jonka avulla liitto voi määrittää suomalaiset elektronisen urheilun harrastajien ja kilpailijoiden määrää. Rekisteröimällä pelaajat liiton on mahdollista liittyä Suomen Olympiakomitean varsinaiseksi jäseneksi, rakentaa lajipohjaa perinteisten urheilulajien joukkoon ja saada urheilutoimintaan liittyvää tukea urheilulajia edustavana kattojärjestönä.

SEUL työskentelee voittoa tavoittelemattomana liittona elektronisen urheilun kehittämiseksi. Sen missiona on toimia jäsentensä sekä suomalaisten elektronisen urheilun harraste­ ja ammattipelaajien edustajana ja valvoa heidän etujaan. Liitto panostaa elektronisen urheilun ympärille muodostuneiden peliyhteisöjen kehitykseen, peli­ ja katselukokemusten parantamiseen sekä pelaajien etujen ajamiseen. Liiton tavoitteena on tehdä elektronista urheilua tunnetummaksi Suomessa sekä vaikuttaa kansainvälisesti elektronisen urheilun kehitykseen. SEUL:n hallitus koostuu täysin sen jäsenten valitsemista luottamushenkilöistä.

Minulla on lisenssin hankinnassa ongelmia, miten toimin?
Lisenssejä koskevat kysymykset voi lähettää osoitteeseen [email protected]. Ohjeet lisenssin hankkimiseen löytyvät tämän sivun lopusta.

 

Ohjeet lisenssin ostoon

Rekisteröityminen ja lisenssin ostaminen (täysi-ikäiset)

Mikäli haluat ostaa lisenssin alaikäiselle tai useammalle henkilölle (esim. joukkueelle) kerralla, katso ohjeet alempaa

1. Mene sivustolle https://www.suomisport.fi/
2. Rekisteröidy Suomisporttiin painamalla "Sisään Suomisporttiin" -painiketta.
3. Anna puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi ja paina painiketta "Lähetä minulle kirjautumistiedot". Mikäli olet jo rekisteröitynyt, anna sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi ja kirjaudu sisälle Suomisporttiin.
4. Saat puhelimeesi viestinä kirjautumiskoodin tai sähköpostiisi kirjautumislinkin.
5. Syötä kirjautumiskoodi tai siirry kirjautumislinkin kautta seuraavaan vaiheeseen ja anna rekisteröitymistä varten vaadittavat tiedot.
6. Seuraavassa näkymässä pääset muuttamaan tietojasi ja ostamaan lisenssin. Osta lisenssi painamalla "Osta lisenssi".
7. Valitse, kenelle lisenssiä olet ostamassa.
8. Valitse laji: Elektroninen urheilu.
9. Valitse lisenssi: Pelaajalisenssi 2018.
10. Paina "Hae seuraasi". Mikäli sinulla ei ole seuraa, valitse "eSM 2018 - ei Seuraa". Mikäli haluat luoda seuran, katso alempaa ohjeet "Lisenssin ostaminen usealle henkilölle".
11. Voit vielä korjata antamiasi tietoja tai valintoja. Pääset maksamaan lisenssin oranssista painikkeesta "Hyvältä näyttää, jatketaan maksamaan".
12. Valitse maksutapa.
13. Maksettuasi lisenssin palaa myyjän palveluun.
14. Jäljellä on enää lisenssin lisääminen turnausjärjestelmään ja pääset ilmoittautumaan turnauksiin!

Lisenssin ostaminen alaikäiselle

1. Mene sivustolle https://www.suomisport.fi/
2.
Rekisteröidy Suomisporttiin painamalla “Sisään Suomisporttiin” -painiketta. Alaikäisen lapsen huoltaja antaa tähän omat tietonsa.
3. Anna puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi ja paina painiketta “Lähetä minulle kirjautumistiedot”. Mikäli olet jo rekisteröitynyt, anna anna sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi ja kirjaudu sisälle Suomisporttiin.
4. Saat puhelimeesi kirjautumiskoodin tai sähköpostiisi kirjautumislinkin.
5. Syötä kirjautumiskoodi tai siirry kirjautumislinkin kautta seuraavaan vaiheeseen ja anna rekisteröitymistä varten vaadittavat tiedot.
6. Seuraavassa näkymässä pääset muuttamaan tietojasi ja ostamaan lisenssin.
7. “Lisää lapsi” -painikkeesta voit lisätä alaikäisen lapsen tiedot.
8. Osta lisenssi painamalla “Osta lisenssi”.
9. Valitse, oletko ostamassa lisenssiä itsellesi vai lapsellesi.
10. Valitse laji: Elektroninen urheilu.
11. Valitse lisenssi: Pelaajalisenssi 2018.
12 Paina "Hae seuraasi". Mikäli sinulla ei ole seuraa, valitse "eSM 2018 - ei Seuraa". Mikäli haluat luoda seuran, katso alempaa ohjeet "Lisenssin ostaminen usealle henkilölle".
13. Voit vielä korjata antamiasi tietoja tai valintoja. Pääset maksamaan lisenssin oranssista painikkeesta “Hyvältä näyttää, jatketaan maksamaan”.
14. Valitse maksutapa.
15. Maksettuasi lisenssin palaa myyjän palveluun.
16. Jäljellä on enää lisenssin lisääminen turnausjärjestelmään ja pääset ilmoittautumaan turnauksiin!

 

Lisenssin ostaminen usealle henkilölle (nippulisenssi)

1. Joukkueelle luodaan Suomisporttiin oma seura. Ota yhteyttä [email protected] ja ilmoita seuran/joukkueen sekä seurakäyttäjän (joukkuetta Suomisportissa hallinnoiva henkilö) nimi.
2. Pelaajat, joille lisenssit halutaan hankkia, rekisteröityvät Suomisporttiin ja valitsevat seurakseen kyseisen seuran.
3. Seurakäyttäjä saa oikeudet hallinnoida Suomisporttiin luotua seuraa ja hän poimii palveluun rekisteröityneistä henkilöt seuraansa. Seurakäyttäjä valitsee “Lisää”-valikosta kohdan “Osta lisenssejä liikkujille” ja valitsee pelaajat, joille lisenssin haluaa ostaa.
4. Seurakäyttäjä valitsee lajin: Elektroninen urheilu.
5. Seurakäyttäjä valitsee pelaajille lisenssin: Pelaajalisenssi 2018.
6. Tarkista, että tiedot ovat oikein.
7. Valitse maksutapa.
8. Maksettuasi lisenssit palaa myyjän palveluun.
9. Pelaajien täytyy lisätä lisenssit turnausjärjestelmään ja he pääsevät ilmoittautumaan turnauksiin!